Pengalaman Mengambil Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM)

Seperti yang semua orang sedia maklum, saya seorang pelajar lepasan STPM 2015. Dan baru-baru ni full result STPM baru sahaja diumumkan pada 2 March 2015. Sebenarnya kami STPM students ni dah dapat result 3 kali (setiap semester) dan 2 kali (ulangan 1 dan 2) jadi, perasaan gemuruh jiwa semangat membara tu kurang sikit. hehehehe . Saya nak cerita pengalaman tanpa pic result tak best arr kan.... kan... kan... dah tahu dah. sebab saya pon suka stalk keputusan stpm oran jugak . ^_^

KEPUTUSAN STPM PENGGAL 1 2015


Seperti yg semua boleh lihat, saya ambil 4 subjek iaitu pengajian am, ekonomi, perakaunan dan mathematics m. Keputusan stpm first ni bagi saya amat sederhana. Subjek perakaunan bagi sem 1 iaitu Perakaunan Kewangan susah gak arrr... stress betoi.(Saya nak bagitau, sebenarnya saya tak faham dan belajar x sungguh2 masa ni, bila sebelum peperiksaan ulangan saya buat balik MASYAALLAH senangnya!!! dan peperiksaan ulangn saya amatlah susah).  Lagi satu, pengajian am dpt B- dehell??? Lepas tu saya tak puas hati saya ulang 3 subjek. (Yang x dpt A tu) . Melayang RM150. 1 subjek RM50. Tunggu dan baca sampai habis ye. Makin menarik sebenarnya jalan cerita saya ni.

KEPUTUSAN STPM PENGGAL 2 2015


Baiklah, pada penggal kedua stpm ni keputusan saya bertambah baik. Da dapat 2A.(Hidung kembang semangkuk). Kali ni Pengajian AM pulak bagi spoil. ISH.... rasa mcm nak mengamuk time2 tu jugak!!! Ye la. sebenarnya, selepas jawab exam hari tu dah agak mcm bnya salah di Pengajian Am tu. Pa pada penggal dua kena lukis graf. Saya lukis graf dengan bangganya, graf salah!!!. HAHAHAHAHA...dia kena lukis carta pai bertingkat yang bentuk tong gas tu. Aq pi lukis carta pai berbanding yang ada sebelah2 tu. MEMANG salah laaaaa kuanghajor betoi ^_^. Mathematics semakin baik iaitu dari B- ke B. Math m masa sem 2 n senang. Apa kejadah la aq buat dpt B ja (dlm hati syukur). Bagi semester 2 ni saya ulang 1 subjek sahaja iaitu Pengajian Am.

KEPUTUSAN STPM PENGGAL 3 2015


Keputusan sem 3 agak lebih baik berbanding sem 1 dan sem 2. Sem 3 kali ni saya dapat 1A 1A- 1B+ 1B-. Manakala kesemua kertas 4 saya dapat A. Kertas 4 bagi siapa yg ambil stpm adalah bermaksud markah assignment mereka. Kadang2 wajaran kertas empat ni lebih tinggi daripada wajaran peperiksaan semester 3. Assignment di stpm berbeza mengikut subjek. Ada yang kena buat tiap2 semester dan ada yg buat di salah satu semester sahaja. Sem 3 saya ulang Perakaunan 3 yang mendapat B- itu. Nak tahu kenapa saya ulang? Teruskan membaca..........

KEPUTUSAN STPM ULANGAN 1 DAN 2 2015


Seperti yang anda lihat, keputusan ulangan saya kurang memberangsangkan. Untuk pengetahuan semua, soalan peperiksaan kali ni mmg SANGAT SUSAH. Saya pon x tahu di mana saya buat salah. Bagi ulangan sem 1, hanya perakaunan sahaja yang meningkat dari D ke C+. Dan bagi sem 2 pula Pengajian Am meningkat dari D+ ke C+. Bagi subjek Pengajian Am 1 dan Mathematics M 1 menurun. Soalan yang sangat susah dan keliru. Untuk pengetahuan korang semua. Peperiksaan ulangan 1 dan 2 diadakan sejurus selepas sahaja peperiksaan penggal 3 selesai. Maknanya, korang kena cover untuk ulangan sem 1, ulangan sem 2 dan sem 3 secara serentak. Sebab tu saya tak galakan pelajar mengambil peperiksaan ulangan. Lebih baik buat the best dlm setiap sem. Result ulangan 1 dan 2 juga diumumkn serentak. 


KEPUTUSAN KESELURUHAN STPM 2015


Lastly, itulah keputusan setelah satu tahun setengah berjuang dalam tingkatan enam. 3.42. tak sampai pun 3.5. T_T ... dan oleh yang demikian itu, saya pon mengambil keputusan untuk mengulang Perakaunan 3. Dan buat masa sekarang keputusan ulangan 3 masih lagi belum diumumkan dan peperiksaan ulangan pun masih berjalan (Rabu; 9March2016). Alhamdulillah. saya dah habis exam hari Khamis haritu. (3March2016). Saya harap dengan ulangan penggal 3 kali ini, keputusan STPM saya dapat dibaiki dan naik kepada 3.5. ^_^

#UPDATE

Peperiksaan penggal tiga sudah tamat dan keputusan pon sudah dapat lama juga la. Baru hari ni sempat hupdate. Tapi ................ rezeki Allah sudah tetapkan. Dapat balik keputusan yg sama mcm hari tu T_T

Semua boleh tengok. hahahahaha lawak pula rsanya. Tapi apakan daya. Terima shj. Keputusan keseluruhan saya sama mcm dulu. Jadi x perlu update kot. xoxo








Comments

  1. Selamat Maju jaya Syawal ...semoga mendapat keputusan dan pointer yang terbaik...chaiyokkkkkk2....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you Farah, amin.... semoga dipermudah segala urusan. ^_^

      Delete
    2. Assalamualaikum exam stpm sem 2 ngn sem 1saya teruk saya dah penat berusaha ni

      Delete
    3. Saje nk tnya leps habis stpm dpt course ape ye n skarang tgh blaja course.

      Delete
  2. Hai Syawal..saya pun baru dapat result STPM 2015..syukur kepada Tuhan, semuanya baik.saya dapat 3.84 tapi saya aliran sastera..awak pilih kursus apa untuk IPTA? btw tahniah kapada awak ! saya Jaymani dari SMK ( P ) Bukit Kuda, Selangor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Jaymani, tahniah! Bukan senang nak dpt 3.84 dalam STPM ni. Saya pilih accountancy, actuarial science, business mathematics, industrial statistic dan ada yg lain lagi. ^_^

      Delete
    2. Hanya pelajar STPM sahaja tahu betapa kita belajar sungguh2 untuk dapat keputusan yang terbaik. awak pun apa kurangnya, walaupun ambil subject yang susah2, tapi masih boleh dapat keputusan yang cemerlang :)..harap2 kita akan dapat IPTA dan kursus yang kita nak :) all the best !!

      Delete
    3. Ya2... kan mmg susah stpm ni. Dugaan betul sepanjang satu tahun setengah tu. ^_^ Saya harap kita semua lepsn stpm sama2 masuk universiti dan dpt kursus yg kita nak.

      Delete
  3. saya berminat nk masuk form 6 slps ni.Nak tanya ni,yg muet tu dikira mcmane pulak eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi nurul ain, muet saya akan buat satu post dalam masa terdekat. Selalu2 tengok blog ya. Klau nak terang sini panjang cerita nya.

      Delete
    2. Assalam syawal,terima kasih ye atas perkongsian itu. Tahniah juga atas keputusan awk tempoh hari !

      Delete
    3. Hai Nurul Ain, saya dah publish pasal muet tu. Dah boleh baca, kalau ada apa2 soalan boleh komen di sana ^_^

      Delete
  4. Assalamualaikum Syawal! Thanks sbb tulis entry ni. Sangat menarik dan membantu! Kalau boleh kongsikanlah lebih bnyk penglaman awk di Tingkatan 6. Jap nk tanya, kalu time SPM x ambil subjek akaun, boleh ka catch up?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Welcome ^_^
      Boleh saja catch up. Tapi saya nsihatkan lebih baik pergi tuisyen

      Delete
  5. Assalam,nk tanya,apa tips study eko penggal 1? Sebab saya nak ulang..then boleh tak bagi tips untuk stdy eko dan pa?dua tu saya lemah..tahun ni last sem :'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eko sem 1 awak kena bnyak buat past year question tau. WAJIB. buat dari 2002 hingga yg terbaru. Sebb mpm bnyak rotate soalan. Kalau pa sebenarnya pon saya lemah. cuma masa sem 3 saya mula belajar awal. Hafal segal nota. Yang itu je. Gudluck!

      Delete
  6. Salam,nak tanya mcm mana awak boleh dapat result cmerlang eh?especially pengajian Am..sya dri sem 1 dpt C+ then sem 2 dpt D..padahal saya dah pulun gila2 dah..smpai nk give up..plzz help me utk pengajian am ni macam mana nak dapat result ok ni..>-<..T_T

    ReplyDelete
  7. Mcm mana eh nak score perakaunan? latihan pn tk dijual dkt kdai buku �� btw tahniah..pndai gila!!

    ReplyDelete
  8. saya harap awak dpt beri pndapat..harap balas

    ReplyDelete
  9. Im also study akaun and ekonomi. You mmg hebat dapat score ekonomi. Saye dah pulun habis, lastly just got B and B+. Saye harap sem 3(2016) saye dapat score A. Btw saye akan cuba cari soalan past year Mcm awak cakap tu. Thanks syawal

    ReplyDelete
  10. Saya minta maaf bnyak2 sebab sekarang baru ada free time utk buka blog ni.

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum, saya nak tahu, okay tak stpm ni berbanding matrik? Saya lepasan spm 2016 cadang nak amik matrik tp tngok kelebihan stpm lagi bagus. Saya tengah buntu dh ni. Susah sangat ke soalan dia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Terpulang kpd diri sendiri. Sebagai bekas pelajar STPM, soalan mmg mencabar juga lah. Memang boleh ulang paper, tapi kertas ulangan perghh rasa menyesal tak buat paper asal. Ikut gerak hati sendiri, matrik and stpm level ssh pun kurang lebih je.

      Delete
  12. Assalamualaikum, saya nak tahu, okay tak stpm ni berbanding matrik? Saya lepasan spm 2016 cadang nak amik matrik tp tngok kelebihan stpm lagi bagus. Saya tengah buntu dh ni. Susah sangat ke soalan dia?

    ReplyDelete
  13. Fuhh..mmg rare & gempak ko punya STPM Syawal..Well Done bro..tpi ko skrg ambil course apa? Klu ko punya standard result ni ko patutnya buat ACCA ataupun ICAEW...tpi klu ko tgh buat Degree Acct...ko ada harapan dpt result 1st Class degree. Tpi jangan lak ko x ambil ACCA/ICAEW/MICPA lepas degree... degree Acct Tanpa profesional dah tak laku dekkk...

    ReplyDelete
  14. Fuhh..mmg rare & gempak ko punya STPM Syawal..Well Done bro..tpi ko skrg ambil course apa? Klu ko punya standard result ni ko patutnya buat ACCA ataupun ICAEW...tpi klu ko tgh buat Degree Acct...ko ada harapan dpt result 1st Class degree. Tpi jangan lak ko x ambil ACCA/ICAEW/MICPA lepas degree... degree Acct Tanpa profesional dah tak laku dekkk...

    ReplyDelete
  15. Saya nak tanya soalan stpm di penggal 2 masuk jugak ke penggal 1 punya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya tak kot. Terpulang kpd nasib lah.

      Delete
  16. sem 3 boleh ulang eh??? xtahu pulak ..boleh teragkan tak? sy dgr sem 1 dgn sem2 je yg boleh ulang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sem 3 dah tak boleh ulang sejak batch 1997 masuk or STPM tahun 2016. So meaning, Sem 3 kena buat betul2 sbb asal dah lepas duduk paper maknanya dah lepas. Klu sem 1/2 boleh ulang kat penghujung sem 3. Tapi kalau masih ada masa sebelum duduk mana2 sem 1 or 2, buat elok2 supaya di penghujung sem 3 tak byk beban dri ulangan

      Delete
  17. result stpm penggal dua baru keluar semalam 3/8/2017...result pengajian am D...mesty sebab graf atau esei yg salah...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya... sebab itu je yg bnyak tarik markah :)

      Delete
    2. kalau overall result PA C- , boleh dapat sijil STPM x

      Delete
  18. Askm shawal,boleh tak kalau anda send soalan2 latih tubi perakaunan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf ye, sekarang sya dh tinggal akaun lama dah, jauh lari bidang sekarang ni.

      Delete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. Hi saya nak tanya. Kalau PA dpt c- untuk keseluruhan, agak2 ada peluang tak nak masuk U?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi saya pljr stpm jgk thun lps setahu saya PA wajib lulus iaitu C pling kurang utk masuk u

      Delete
    2. hai nak tanya , kalau overall markah PA C- tu boleh dapat sijil STPM x

      Delete
  21. hi saya nak tanya cara awk skor utk ekonomi tu..memang salute lah org yg boleh jwb eko ni..result stpm keluar harini and turns out eko dpt D shj (still brsyukur tk fail). harap boleh bg tips :)

    ReplyDelete
  22. buruan gabung dan dapatkan bonus lebaranya DI SINI AJA

    ReplyDelete
  23. Hiii . Mmg for stpm nih we choose 4sub je ke or byk pon tak pe? Im so confused what to do after spm nih.

    ReplyDelete
  24. Salam..utk matematik m..
    Mmg perlu ada add mate spm ke baru boleh ambik..?

    ReplyDelete
  25. Kalau setakat mate spm dapat B..agak2 mampu tak nak bawa subjek matematik m diperingkat stpm..tq..

    ReplyDelete
  26. adik adik yg mana masih tercari nak masuk program apa jom wsp sis sis bantu ...dah lama sis dlm bidg akdemik ni.. ni sis share ya..kalau ade yg minat program under UPSI- PENDIDKAN AWAL KANAK -KANAK-bole berhbung segera utk permohonan ..skrg ade open intake..wsp 011-16930576(intake and record department). nak tanya psl program tourism or logistik pun bole .SAVE NO SIS KOT LEPAS SPM NT NAK REFER KE..

    Reply

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum saje nk tnya leps habis stpm 2015 tu dpt course ape ye dn skarang tgh blaja course.

    ReplyDelete
  28. Sem 3 tu ulang jadi calon persendirian atau calon sekolah? Ehh boleh ulang sem 3?

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum..Sye result sem 1 dh kluar untk stpm 2020 dan alhamdulillah result Sye memuaskan tapi p.am Sye dpt B dan ekonomi Sye dpt A- blh tk abng bagi pandangan untk ekonomi tu Sye nk dpt A Klau blh keseluruhan nnti perlu ke Sye repesr Yee..harap dpt bantu Sye sbb Sye skrng perlu beli no pin dan masih ragu² lagi ..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Bachelor of Science Honour (Statistics) UiTM CS241 Course Outline / Plan of Study / Pelan Pengajian

Life in University: Statistics and me